PDS - Deel 9

In het jaar 2008 ging ik dus eens goed door de mangel bij het ziekenhuis. Want naast mijn H2 Ademtest heb ik toen ook weer een echoscopie gekregen (dus de echo's van de bovenbuik en van de onderbuik) en ook mocht ik een gastroscopie doen.

Gastroscopie

Een gastroscopie is een onderzoek waarbij men met een camera via de mond de slokdarm naar binnen kan gaan om daar slokdarm, maag en twaalfvingerige darm te bekijken en eventueel biopten - dus kleine stukjes weefsel pakken - kan nemen.

Ook voor de gastroscopie moest ik natuurlijk weer nuchter zijn en ik werd heel lief bijgestaan door een zuster. Het was voor mij de eerste keer en ik was er toch wel wat huiverig voor. Gelukkig had mijn interniste aangegeven dat ik het best een roesje kon krijgen en dus waren ze hier vanuit gegaan. Ik weet nog dat de zuster me vrolijk vragen aan het stellen was, maar ook nog voor het begin vroeg of ik geen complicaties van het een of het ander zou krijgen. Nee was het antwoord. Ze deed een ring in mijn mond, tegen het bijten op de slang of de camera (en het beschermen van je eigen gebit) en toen dacht ik nog bij mijzelf: Oh jee, nu gaat het gebeuren!
Ze zou mij het roesje toedienen en terugtellen van 10 naar 1. Ik geloof dat ik alleen nummer 10 nog gehoord heb haha! Erna kwam ik in de uitslaapkamer en mocht ik erna weer naar huis toe. Mijn vader haalde mij op en ik voelde mij eigenlijk prima. Ik wilde meteen erna lekker eten maar moest nog even wachten vanwege het roesje, maar zodra het kon begon ik te bunkeren. Nuchter blijven voor onderzoeken blijft zwaar!

Aanrader: Neem een roesje

Een gastroscopie blijkt dus helemaal niet zo zwaar. Moet jij binnenkort ook een gastroscopie ondergaan? Maak je dan helemaal niet druk!
Ik raad het wel aan om in ieder geval te vragen om een roesje. Van een gastroscopie kan je een rauwe keel krijgen, omdat er natuurlijk een slang doorheen wordt geduwd die er niet hoort. Je kan er misselijk van worden, in paniek van raken, braakneigingen krijgen of benauwd worden. Het voordeel van een roesje is dat je dit allemaal niet meemaakt en dus ook de pijn van tijdens het onderzoek niet meekrijgt. Ik kan het echt iedereen aanraden (voor zo ver je een gastroscopie en een roesje kan aanraden haha).
Het enige is dat je na het onderzoek last van je keel zou kunnen hebben, maar over het algemeen vind ik dat een gastroscopie met roesje heel makkelijk te doen is. Je hebt wel voorbereidend werk: nuchter blijven en naderhand ook nog een tijdje niets eten of drinken, maar het onderzoek zelf verloopt vlekkeloos.


Heb jij wel eens een gastroscopie gehad?


Deel 1 - PDS: Wat is het en hoe begon het bij mij?
Deel 2 - Mijn eerste aanval en onderzoeken in het ziekenhuis
Deel 3 - Mijn ziekenhuisopname door hevige PDS
Deel 4 - Ter observatie liggen en mijn herstellen
Deel 5 - Mijn ondergewicht, vermoeden van ziekte van Crohn en ziekenhuisonderzoeken
Deel 6 - De uitslagen, mijn tweede aanval en de angst waarmee ik moest leven
Deel 7 - De H2 Ademtest en op dieet moeten
Deel 8 - Allergische reactie sojamelk

Labels: , ,