Carnaval anders

Het klinkt als een vreemd broodje, maar ik heb het echt over carnaval anders. Als kind geboren van Hollandse ouders en in het Brabantse land, ken ik carnaval van twee kanten. Aangezien ik niet ver van de rivieren ben opgegroeid, weet ik ook hoe er anders carnaval gevierd kan worden. Lees maar eens mee...

De manier waarop carnaval gevierd wordt,
is iets anders in sommige dorpen. Als ik bijvoorbeeld een paar kilometer richting westen ga, vieren ze al carnaval met vitrage om de nek en een lampenkap op hun kop. De alcoholinname is er niet minder om! Alleen de nummers die er gedraaid worden in sommige dorpen en de manieren van het gevolg komen niet bepaald overeen met hoe ik carnaval in mijn huidige woonplaats vier. Zo was het in mijn oude dorp niet vreemd om er af en toe een niet-carnavalsnummer doorheen te mixen. Iedereen ging ongeveer hetzelfde gekleed in mijn jeugd (een stofjas of als punker) en de ouders stonden heel braaf alleen te hijsen aan de bar en de kinderen renden rond of waren aan het dansen. Good old days. Ook de wat oudere jeugd/jongvolwassenen dansten anders: Zo gingen we vaak ingehaakt in een rij staan en dansten zo in rondjes de zaal rond. Het liefst sneller en sneller, met een andere rij met mensen tegenover ons. Dat is weer eens wat anders dan de polonaise lopen of het hossen dat je meestal tegen komt. En zoals gezegd waren er verschillende liedjes die ze tussen de carnavalsnummers door draaiden, zoals:

If I Had Words

Kom Van Dat Dak Af

La Bamba

Whole Lotta Rosie

Paradise By The Dashboard Light


Het is weer eens wat anders, carnaval anders.


Herken jij deze liedjes of hoe er carnaval gevierd wordt?

Labels: , ,