De 25 food vragen tag

borrelen mozzarella aragula ham toast
Ik zag via het blog van de Groene Meisjes deze grappige tag over eten en nu zal ik eerlijk verklappen dat eten één van mijn lievelingshobby's is. Ik vond de tag erg goed bij mij passen. Kijken jullie even mee?



Wat is je favoriete ontbijt?
Mijn favoriete ontbijt is ontbijt op bed. Dat lijkt mij een heel duidelijke! Het liefst eet ik dan super-poepie-chique zoals ik ook deed bij Hotel Villa del Conde: Een compleet buffet tot mijn beschikking met vers fruit, kaviaar en champagne. Natuurlijk is dat niet mogelijk op bed, dus kies ik dan voor versgeperste sinaasappelsap en lekkere broodjes uit de oven met geitenkaas en honing. Of met rillette... of met... ach, you get the point.


Hoe drink je je koffie?
Ik drink geen koffie. Uit volle overtuiging doe ik dat omdat koffie erg slecht is voor je buik. Als je dus buikproblemen hebt, zoals ik 24/7 en al jaren heb, dan moet je bij dezen weten dat het beter is als je van de koffie af blijft. Ik drink wel thee en het liefst tegenwoordig échte thee of groene thee.

zalm avocado wrap
Bron


Wat zit er op je lievelingsbroodje?
Op mijn lievelingsbroodje zit.... zalm. Ik kies heel vaak voor gerookte zalm op brood omdat ik het zo heerlijk vind smaken en omdat ik het zo lekker luxe vind. Met roomkaas en kappertjes erbij - daar wordt ik wel vrolijk van. Of een broodje met carpaccio, ook heel smakelijk. Eigenlijk ben ik niet zo moeilijk, maar mijn lievelingsbroodje is toch een broodje gerookte zalm.
Als je hiernaast op bron klikt, kom je meteen bij een heerlijk recept voor zalm avocado wrap uit op Culy.nl. Mjam!

Als ik nu even een lans mag breken: Ik zou het heerlijk vinden als we in Nederland van de broodjescultuur zouden afstappen. Ik zou het enorm tof vinden als we tussen de middag warm zouden eten. Zoals ze eigenlijk in HEEL Europa doen. Tijd maken om te genieten van ons eten, in plaats van een armoedig broodje tussendoor. Who's with me?!



Soep of salade?
Enige tijd terug ben ik gaan minderen met het eten van salades. Ze zijn erg lekker, eerlijk waar, maar sla is ook weer één van de boosdoeners bij mijn buik. Het is daarom beter dat ik er iets minder van eet. En zeker nu met dit koude weer kies ik zonder te twijfelen voor een goede, warme soep. En als het kan een goede, bondige, dikke soep. Oei dat is toch zo heerlijk!


Wat is je favoriete kookboek?
Mijn favoriete kookboek is 'Nigella Express' van Nigella Lawson, ik heb hier al zo veel recepten uit gemaakt. Ik kook ook heel graag uit 'Een jaar in mijn keuken' van Skye Gyngell maar mijn favoriet is die van Nigella.
nigella express
Bron


Nooit meer zoet of nooit meer hartig?
Ik kies dan voor nooit meer zoet. Ik was als kind al geen zoetekauw en dat ben ik nog steeds niet. Ik heb geen problemen met chocolade dat in mijn kast ligt en ik kan er ook heel goed tegen als ik koekjes in huis heb. Ik lust ze graag, maar kan ze ook zonder problemen laten liggen.
Tijdens onze bruiloft kozen wij ook voor hartige hapjes omdat dit beter bij ons past. Dus kreeg iedereen een amuse. Kijk, en dáár maak je mij dus heel blij mee. Het liefst kies ik dus voor hartig eten waardoor ik best nooit meer zoet zou willen eten.

italy italië wine wijn nancy
Ik in Italië


Welke keuken (land) is jouw favoriet?
De Italiaanse keuken is zo verrekte lekker! Ik ben echt dol op die heerlijke pasta's, je kan me 's nachts wakker maken voor bruschetta en zo kan ik nog wel meer dingen verzinnen. De Franse keuken is natuurlijk ook zeer geliefd bij mij, want ik ben enorm gelukkig als ik in Parijs eens even goed uit eten ga. Ik zou zeggen dat deze twee een gedeelde eerste plaats hebben. De Italiaanse keuken is ook een favoriet als het gaat om tijd :) De Griekse keuken vind ik ook heel erg lekker, maar daar maak ik niet zo snel gerechten van klaar. Die staat op een mooie tweede plaats dus.



Wat is je favo foodfilm?
julie and juliaJulie&Julia is untouchable. Dat vind ik by far de allerleukste foodfilm die er bestaat. Ik vind het ook enorm herkenbaar. Hoe Julia worstelt met wat ze moet doen om zichzelf bezig te houden en uiteindelijk haar passie vindt. En Julie, dat ze zich door een heel kookboek heen kookt. Whaaa! Dat wil ik ook! En toen kwam het gewone leven er weer aan en scheet fijn over mijn goede ideeën en dromen heen. Ja, misschien als ik 50+ ben en tijd heb, doe ik het wel. Dromen mag namelijk altijd.


Wat is je meest guilty pleasure?
Een flinke lik uit de pindakaaspot nemen. Weer komt mijn gezondheid om de hoek kijken, dus ik moet oppassen met wat ik doe. Ik mag niet te pittig, te kruidig of te vet eten. Daarnaast mag ik (bijna) geen chocolade, caffeïne of theïne. Te veel suiker mag ik ook niet omdat te veel suiker zich omzet in glucoses die niet goed zijn voor mijn lichaam, hetzelfde geldt voor te veel fruit (fructoses die zich weer tegen mij keren) en ik heb ook een lichte lactose-intolerantie (vandaar al die 'oses' die ik niet mag hebben) waardoor ik moet oppassen met zuivelproducten. Een flinke lik uit de pindakaaspot pakken is daarom ook een heel fijne guilty pleasure. Doorgaans mag ik geen pindakaas eten omdat het te vet is voor mij tegenwoordig. Als kind kreeg ik wel eens een 'pindakaasijsje' zoals mijn moeder het noemde. Een lepel vol pindakaas. Heaven.
nigella lawson
Bron


Wie is je grootste inspiratiebron?
Nigella Lawson vind ik een geweldig mens. Ik heb haar op het vlak van haar persoonlijke leven nooit gevolgd en ik heb dan ook totaal geen mening over wat er in het verleden allemaal over haar geschreven is. Ik weet alleen dat ze graag geniet van eten en daar ben ik het volledig mee eens. Ze ziet er nog steeds geweldig uit, dus ik kan alleen maar beamen dat een dergelijke lifestlye mij ook wel past ;)
Ik kan trouwens sinds enkele jaren ook geen genoeg krijgen van Jamie Oliver. Die gozer kan met zo veel passie over eten praten, daar wordt ik echt heel erg blij van. Ook hoe hij probeert om mensen gezonder te laten eten, die kwestie gaat hem ook echt aan het hart. Dat zie je gewoon. Eerlijk waar, die man verdient een lintje.


Thuis koken of uit eten gaan?
Uit eten gaan. Ik vind kokkerellen leuk, maar ik ben geen uitstekende kok. Op dit moment is onze keukenmachine dood en mijn keuken vind ik te klein (ik mag dit niet zeggen waar Rachel Khoo bij is natuurlijk). Het liefst ga ik uit eten en word ik daar heerlijk verwend. Het tafellinnen, het gedimde licht, de service en gastvrijheid. We hebben zo onze adresjes en we worden nooit teleur gesteld!


High end of low profile?
Ik vind High End eigenlijk wel leuk! Maar meestal houd ik het low profile, want ja, we kunnen niet elke week high end eten natuurlijk.


Wat is je lievelingsrestaurant?
Dat is gemeen. Moet ik nu werkelijk kiezen? Ik kies er lekker toch twee. Ik kies voor Fratino in Roosendaal, in het verleden was dit Zus maar het concept is veranderd naar een gezellige gastropub. Het eten is uitmuntend gebleven en de gastvrijheid net zo. Het is altijd een feestje om daar aan tafel te schuiven.
En ik kies voor Restaurant Le Jardin in Rucphen. Je zult denken dat het een beetje bevooroordeeld is omdat wij daar onze bruiloft hebben gehad, maar in het verleden aten wij ook altijd bij het restaurant dat zij hiervoor hadden. Ze zijn nu verhuisd naar Rucphen en dat is een prachtige plek; romantisch en idyllisch tegelijk. De kaart is heerlijk en de gastvrijheid geweldig.
Twee heerlijke plekken om uit eten te gaan.


Boodschappen doe ik bij...
De Albert Heijn, op de markt en bij de Lidl. Veel meer eigenlijk niet. De Albert Heijn is het dichtstbij, waardoor we sneller daar spullen kopen. Op maandag ga ik (soms) naar de markt toe en bij de Lidl haal ik graag specifieke dingen: Soms mijn groenten (beste onbespoten groenten), maar vooral geitenkaas, kaas mosterd salade, oude kaas, kookroom, lactosevrije melk en brood.

bordeaux restaurant le noailles
Ik bij Le Noailles, enorm blij met mijn diner


Het lekkerste dat ik ooit gegeten heb:
Was in Bordeaux, in restaurant le Noailles. Daar heb ik de l'Amproie à la Bordelaise genomen en er stond bij dat het een gastronomisch gerecht was. De ober gaf ook aan dat ik iets heel bijzonders had gekozen. Ik liet me maar verrassen. Ze kwamen terug met een bord dat er niet uit zag, het was bruinig spul en zag er niet heel smakelijk uit. Tot ik mijn vork in mijn mond stopte. De smaakbeleving, de verschillende texturen.... och hemel! Ik was lyrisch, ik wist niet wat me overkwam! Ik vertel nog altijd dat ik daar het meest bijzondere gerecht ooit heb gegeten en ik raad ook iedereen aan om daar naartoe te gaan.


Wat is je favo cocktail?
Lekker afgezaagd: De Cosmopolitan. Die vind ik gewoon by far het lekkerste. Ik heb er al heel veel geproefd maar de Cosmo is degene die mij toch het lekkerst smaakt. En al helemaal als mijn lief hem heeft klaargemaakt.


Koffie met George Clooney of Heston Blumenthal?
Misschien heb ik onder een steen gelegen, maar ik heb geen flauw benul wie Heston Blumenthal is. Oh ik heb hem net opgezocht en het schijnt - dat dacht ik eigenlijk al wel - dat hij een topkok is. Nou, dat vind ik best wel interessant eigenlijk, maar ik kies toch voor George. En dan drinkt hij maar koffie en ik thee. George vind ik zo'n charmante man. Sorry Heston, raincheck?


Wat mag niet ontbreken in jouw keuken?
Mijn keukenmachine! Daar ben ik behoorlijk gehecht aan geraakt, dus hij moet nu echt snel gerepareerd worden!


Mijn favo snack is:
Chips. Ja, heel slecht... maar gelukkig heb ik ook geen foodblog waarbij iedereen ineens superspastisch zou doen en ging roepen dat het zo slecht is voor je! (Wat is er tegenwoordig toch met iedereen aan de hand om op foodblogs raar te reageren?) Maar ik eet dus graag chips, of andere hartige dingen zoals allerlei lekkere tapenades, gerookte ham... Maar even lekker simpel wegeten? Altijd chips.


Wat zit er op jouw pizza?
Champignons, olijven, salami, mozzarella, basilicum, tomaten.... Hmmm het water loopt me in de mond nu.


Wat lust je echt niet?
Zuurkool! De geur alleen al maakt me misselijk. Ik heb het eens klaargemaakt voor mijn lief, maar terwijl ik boven de pannen stond, moest ik de hele tijd kokhalzen. Dat was de eerste en de laatste keer dus dat ik dat deed. Ik probeer wel bijna alles te eten, maar 'gewone' zuurkool vind ik echt te vies voor woorden.

escargots
Escargots


Mijn favoriete foodblog is:
Season with love. Elke keer staan er leuke recepten op die mij 1) Goed in de oren doen klinken 2) Te doen lijken. Ik ben geen superkok, ik maak dus graag recepten die ook nog haalbaar zijn in de keuken. Op de website van Season with love zijn de recepten easy en ik vind de lay-out van de website ook nog eens heel fijn.



Het gekste dat ik ooit heb gegeten is:
Ik moet nu heel erg gaan graven in mijn geheugen, maar ik weet het echt niet. Oesters zijn nog levend als je ze eet, dat is natuurlijk al wel raar. Maar ik heb geen lijst met stierenballen of stierenbloed, schapenhersenen of kikkerbilletjes. Ik houd wel  van het eten van kreukeltjes, die je met een speld uit hun huisje moet halen. En escargots vind ik ook heerlijk. Dat is natuurlijk niet heel spannend, maar voor veel mensen die ik ken, is dat al een stap te ver (die vinden sushi misschien al wild).



Wat staat er op je food bucket list?
tiropita feta grieks bladerdeeg
Tiropita! Bron
Het gaat mij niet zo om wat ik nog wil eten, maar eerder waar ik nog wil eten. Of welk gerecht ik het best bereid wil eten. Ik wil nog pizza in Napels eten (daar komt de pizza vandaan), ik wil tiropita eten op Keffalonia (no reason really, ik wil graag naar Keffalonia en ik ben dol op tiropita) en zo heb ik nog een paar van die typische dingen. Dus een echte food bucket list heb ik niet. Want laten we wel wezen: Ik ga niet die enge vis eten waar één op de zoveel mensen aan komen te overlijden. Daar ga ik écht niet aan beginnen, want je zal zien dat ik de lul ben.
Wat ik nog graag eens zou willen maken: Een taart from scratch maken (dat heb ik dus nog nooit helemaal zelf gedaan) en ik zou ook eens graag brood willen bakken. Ik geloof dat mijn antwoord niet heel verrassend is, want beide Groene Meisjes zeiden dit ook al, maar het is wel waar! Ik zou zo graag eens brood willen maken en elke keer denk ik: Deze week ga ik het doen! En dan komt er weer van alles tussen. En ik zou best wel eens voor een wat groter gezelschap een vier- of vijf-gangen diner willen klaarmaken. Dat heb ik ook nog nooit gedaan.

Ik kan niet leven zonder...
Ja, liefde, maar op food gebied kan ik niet leven zonder.... melkproducten. Ik had het er laatst nog over: Ik zou geen vegetariër willen worden, maar van alles wat je kan worden lijkt mij dat nog manageable. Ik zou dan alleen nooit van mijn leventje veganist kunnen worden. Geen melk meer, geen eieren meer en geen kaas meer... NO WAY. De kleindochter van de kaasboer in mij sterft een beetje bij de gedachte. En bovendien vind ik het gewoon veel te lekker.
En eigenlijk is alles zo lekker. Want waar ik toch het meest dol op ben is... (lekker) eten!

scene julie and julia i like to eat

Labels: ,