Mijn eetdagboek in Parijs


rode wijn aux iles marquises parijsPasgeleden ben ik in Parijs geweest en ik neem je graag mee op mijn reis op een andere manier: Door middel van een eetdagboek!

Vrijdag
We reizen met de Thalys naar Parijs en bij aankomst drink ik eerst mijn thee op en eet mijn meegenomen bruine boterham met tonijnsalade. We kunnen nog niet op de kamer dus gaan we de stad in. Bij Café de la Paix bij Opéra neem ik een orange-fraise versgeperst sapje (sinaasappel-aardbei) en deel een 'plat de charcuterie' met mon mari. Yes, ik ben in Parijs! Hoe heerlijk om daar achter het glas te genieten van deze plat de charcuterie. Hij smaakt me goed.

plat de charcuterie cafe de la paix opera parijs

Het probleem met weekendjes weg is dat je veel energie verbrandt maar soms vergeet ik om deze aan te vullen. Drinken staat ook vaak niet hoog op mijn lijstje dus na een hele reis, drink ik eindelijk een flesje water op in de tuinen bij het Louvre. Ik zou dit beter in de gaten moeten houden...!
Op de hotelkamer aangekomen eten we een mini kitkat (ja, die heb ik voor elke dag dat we hier zijn meegenomen!) en we vertrekken vervolgens weer voor het diner. We eten bij restaurant Aux Îles Marquises en als voorgerecht heb ik warme geitenkaas op toast. Dit is superlekker, precies goed, niet te veel. Warme geitenkaas kan soms iets te veel van het goede worden maar hier weten ze een goede balans in het gerecht te houden. Zo lekker!

warme geitenkaas restaurant aux iles marquises parijs

Als hoofdgerecht heb ik vis met verse pasta en het dessert is een île flottante. Ook de vis smaakt mij goed en het nagerecht is natuurlijk heurlijk ;)

zalm verse pasta restaurant aux iles marquises parijs

dessert ile flottante restaurant aux iles marquises parijs

We kregen vooraf amuses en na kregen wij mini koekjes en gebakjes bij de rekening gepresenteerd. We dronken bij het diner een heerlijke Bordeaux en water. Van elk drinken we de gehele fles op.



Zaterdag
Ik ontbijt met verleine thee, sinaasappelsap uit een pak, een croissant met boter, een bros broodje met jam en een stuk stokbrood met jam. We nemen voor vertrek een banaan en in het park drinken we onze smoothie van Innocent op die we kochten bij de supermarkt tegenover ons hotel. De smoothie smaakt zoals gewoonlijk goed, het is de smaak mango met passievrucht.

rosa bonheur rillette olives parijs parc park
We lopen naar Rosa Bonheur en nemen hier een soort van late lunch. Eendenrillette en olijven van Sicilië. Je kan me begraven in rillette, jeetje wat is dat toch lekker. Ik snap niet dat we dat niet van jongs af aan meekrijgen in Nederland. We krijgen er heerlijk brood bij en genieten van het eten en de sfeer onder het genot van een aardbeiendrankje.

We lopen door de wijk als we een leuk zaakje tegenkomen: "Willen jullie wijn proeven?" Dat laten wij ons natuurlijk geen twee keer zeggen, dus proef ik een half glaasje rode wijn en ik nip wat aan een droge witte wijn.
Op de hoek van die straat halen we een chocolade éclair die ik opeet in Parc Belleville. De éclair at ik al toen ik klein was. Tijdens de vakantie stond ik dan met mijn neus tegen het raam gedrukt en mocht ik een gebakje uitzoeken. En ik kan me nog mijn eerste hap van een éclair herinneren. Geluk. Eerlijk waar.

patisserie eclair

Vervolgens lopen we door naar café Aux Folies en ik vraag om een jus de pomme maar ik krijg ananas. Niet erg! Dit is eigenlijk wel een leuke verrassing :)

Op Île Saint Louis nemen we een stop om wat te drinken. Ik neem een warme thee en krijg meteen een kannetje om op te drinken. (Mijn man is altijd jaloers dat ik sloten thee krijg en hij altijd maar een lullig bakkie koffie) Om erna door te gaan naar Chez Janou om Provençaals te eten.

restaurant chez janou provencal gazpacho le maraiskonijn olijven tomaat restaurant chez janou provencaals le marais



Bij Chez Janou neem ik de courgette en basilicum gazpacho (zo lekker) en als hoofdgerecht ga ik voor het konijnendijtje (sorry bunny lovers) met aardappelpuree, tomaat, olijven en ui. Heerlijk!
Ik drink er water bij en sluit af met thee want een toetje kan ik er niet meer bij hebben. We gaan door voor cocktails bij La Candelaria en erna nog wijn - nu we toch op dreef zijn - bij een café op de hoek. Ik drink twee glaasjes. De dag wordt met een mini kitkat afgesloten.

Zondag
Ik ontbijt met twee koppen thee, yoghurt met aalbessenjam, een croissant met boter en een broodje met abrikozenjam.
In de metro drink ik wat water en lopen we langs heerlijk eten in rue Mouffetard waardoor ik zin heb om bij "mijn" koffieshopje langs te gaan. Ik drink er een honeybush thee en neem een stuk pumpkin pie met vanilleslagroom. Ze verstaan hier hun vak! Het theepotje geeft 2 heerlijke koppen thee.

pumpkin pie koffieshop sugarplum parijs

Tussen de middag eten wij in een resto in de rue Mouffetard. Mijn voorgerecht is gerookte zalm met toast. Als hoofdgerecht heb ik Boeuf Bourguignon. Dit is van de gehele reis wat minder eten. Helaas hebben we een toeristisch plekje uitgekozen en dat is niet gek in de rue Mouffetard... We drinken samen een fles Bordeaux op en lopen iets giechelend de rue door.

rode wijn rue mouffetard parijsvoorgerecht zalm rue mouffetard parijs


boeuf bourguignon rue mouffetard parijs

We gaan op weg naar Île Saint Louis om langs mijn Notre Dame te lopen en naar Shakespeare & co. te gaan maar er staat een lange rij. Op naar Saint Germain des Prés dan maar om heerlijke chocolat chaud te drinken. Ook een typische stop op elke trip naar Parijs, waarover later meer.

warme chocolademelk autumn fall herfst les deux magots parijs

We lopen nog een paar kilometer door verschillende prachtige straten en 's avonds laat gaan we terug naar het hotel en eten een mini kitkat op de hotelkamer op.

Maandag
Ik ontbijt met melk en chocopops, een croissant met beurre en een thee en sinaasappelsap uit pak.
Na de vlooienmarkt eet ik mijn escargot bladerdeeg op en tussendoor drink ik wat water uit mijn Bobble. We gaan naar een ander deel van de stad en strijken neer bij een restaurant waar we uitgebreid de tijd nemen om te lunchen.
restaurant les enfants perdus zalm tartaar voorgerecht parijs
Ik bestel een tartaar van zalm met avocado en krijg erna vis op de huid gebakken met wortelpuree en gebakken courgette met sjalotjes.

restaurant les enfants perdus hoofdgerecht parijs

We drinken er een glas rode Bourgogne bij (deze keer geen fles voor ons) en wat water. Dit eten is echt vele malen beter dan dat van gisteren! - Wat maar weer bewijst dat je echt op zoek moet naar goede eetgelegenheden. De smaakcombinatie is in evenwicht en het gerecht vult elkaar aan in plaats van te wedijveren om de eerste plaats.
De tijd begint te dringen en we lopen nog een stuk naar een plek waar we nog nooit geweest zijn, op de terugweg ervan komen we langs een boulangerie en dus kopen we pains au chocolat en 'escargots' voor de terugreis.
In de Thalys eet ik mijn mini kitkat en drink ik wat water en in de trein terug naar huis drink ik mijn fles water leeg (mijn Bobble) en eet ik 1 pain au chocolat en 1 escargot. Dat is genoeg voor vandaag!
Bij thuiskomst ga ik voor een lekkere thee en ga ik bijtijds naar bed. Parijs was weer geweldig... binnenkort meer over mijn reis hier naartoe!

Labels: , , ,