PDS - Deel 12 - Colonoscopie

Als klap op de vuurpijl kreeg ik natuurlijk ook HET Onderzoek der Onderzoeken. Ik moest er toch aan geloven, ik kreeg een colonoscopie.

Colonoscopie

Een colonoscopie is een inwendig kijkonderzoek waarbij de uitvoerend arts via een slang een camera via de anus naar binnen brengt waardoor de darmen bekeken kunnen worden, de beelden opgenomen kunnen worden of er zelfs inwendige foto's genomen kunnen worden. Met zo een slang kunnen bijvoorbeeld poliepen verwijderd worden of biopten genomen worden.

Voorbereiding op mijn colonoscopie

Je hebt me niet veel horen klagen over mijn onderzoeken, maar de voorbereiding op mijn colonoscopie vond ik hels. En ja, ik gebruik meteen krachttermen. Het was verschrikkelijk om liters en liters van misselijkmakend spul te moeten drinken. Laxeermiddelen vind ik niet erg, maar dit is echt horrible. Bovendien mocht je alleen drinken een dag van tevoren waardoor ik al snel erg slap werd. Het laxeren zelf was geen probleem, ik kreeg niet echt krampen maar het toverdrankje dat ze me er voor hadden gegeven rook smerig en smaakte smerig. Ik stond kokhalzend in de keuken. Mijn vader zei dat ik me niet zo moest aanstellen (ja echt!) maar ik kan je verzekeren dat ik geen zeikerd ben alleen dit gewoon niet trok.
Goed, nu ik dat heb gezegd ben je zelf natuurlijk helemaal bang... Maar zoals ik het eerder al verwoordde: Bij iedereen loopt het anders. Misschien is jouw oplossing helemaal niet vies of heb je niet zo een goede neus waardoor je het niet ruikt. Uiteindelijk gaat het erom dat het zijn werk doet. En dat doet het.

Het onderzoek

Vooraf had de arts bij mij aangegeven dat ik een roesje kon nemen en ook deze keer had ik dit advies direct gebruikt. Ik zal altijd met beide handen dit soort mogelijkheden aangrijpen en zeker als het gaat om meters slang die je ergens in je lichaam krijgt. Dus ook voor een gastroscopie kan ik dit zeker aanraden. En voor een colonoscopie al helemaal.
Ik werd daardoor netjes van tevoren volledig gecheckt (bloeddruk en hartslag) en vervolgens mocht ik op mijn zij gaan liggen. Ik kreeg via een infuus mijn roesje toegediend en gelukkig lag ik al snel onder zeil. ALLEEN! Wat gebeurde er nu? Uit mijn roesje werd ik abrupt wakker vanwege een extreme pijn in mijn buik. Het leek wel of er een alien in zat die zich naar buiten probeerde te werken (hebben jullie Total Recall wel eens gezien? Nou dát mannetje dus). Met 3 werknemers moesten ze me terug op de onderzoektafel drukken. Ik kwam overeind, probeerde me los te wringen, kermde en schreeuwde van de pijn! Vanwege het roesje had ik geen volledige controle over wat ik deed, maar blijkbaar had mijn instinct mij aangegeven dat het niet goed was en was ik daardoor zo heftig aan het reageren.

Uitslapen

Na het onderzoek mocht ik eerst even op de gang uitslapen en vervolgens werd ik terug op zaal gereden. Ik lag eigenlijk nog steeds onder zeil van mijn roesje, maar toen ik terug kwam op mijn plekje zag mijn moeder mijn opgedroogde tranen. Toen mijn moeder mij liefkozend over mijn wang aaide, werd ik wakker en huilde ik verder: "Mama, mama, ze hebben me zo veel pijn gedaan!" Vervolgens ben ik verder in slaap gevallen. Toen ik uiteindelijk écht wakker werd kon ik me nog herinneren dat ik wakker was geworden uit mijn roesje en dat ik zo had tegengestribbeld. Ik had een gevoelige buik en was doodmoe en kon amper meer lopen. Dit was voor mij geen geslaagd onderzoek.

Meer lezen en weten? Deel 1 tot en met deel 11 van mijn verhaal over prikkelbare darmsyndroom:
Deel 1 - PDS: Wat is het en hoe begon het bij mij?
Deel 2 - Mijn eerste aanval en onderzoeken in het ziekenhuis
Deel 3 - Mijn ziekenhuisopname door hevige PDS
Deel 4 - Ter observatie liggen en mijn herstellen
Deel 5 - Mijn ondergewicht, vermoeden van ziekte van Crohn en ziekenhuisonderzoeken
Deel 6 - De uitslagen, mijn tweede aanval en de angst waarmee ik moest leven
Deel 7 - De H2 Ademtest en op dieet moeten
Deel 8 - Allergische reactie sojamelk
Deel 9 - Wat is een gastroscopie en wat raad ik je aan?
Deel 10 - CT scan van de buik
Deel 11 - Röntgenonderzoek van de dikke darm

Labels: , ,