Functioneel koud

Als het winter wordt kan ik nogal geïrriteerd raken. Ik heb het namelijk altijd koud. En niet alleen in de herfst en de winter, maar echt bijna altijd heb ik het koud. Een winter is voor mij dus een hele uitdaging. Nu weet je wat je kunt verwachten als het winter wordt: Dan is het koud, dat hoort bij het seizoen. En daar heb ik geen moeite mee maar ik wil graag dat het in de winter zoals ik dat noem 'functioneel koud' is.

Wat is functioneel koud?

Functioneel koud is een winter waarbij je iets hebt aan de kou. Zo mag het heel erg koud zijn omdat de sloten en vijvers dan dichtvriezen en we dan allemaal kunnen gaan schaatsen. Hell yes, als er een Elfstedentocht mag komen is iedereen blij.
Of functioneel koud dat het gaat sneeuwen en het de hele wereld in een witte, geluiddempende mantel hult zodat je met je sleetje van de eerste beste heuvel af kunt sleeën. Of een sneeuwballengevecht kunt houden (zoals in het park van Breda afgelopen winter). Elkaar inzepen en goede rakers maken. Of sneeuwpoppen maken zodat de kinderen uit de buurt zich niet alleen bezig houden met elkaar hersens inslaan, maar ook een rustiger tijdverdrijf kunnen vinden.

Dat zijn de enige mogelijkheden in mijn ogen. Want als het rond het vriespunt is en het regent, kan je me bijna niet chagrijniger meemaken. Want, verzucht ik dan: Wat is het NUT hiervan?

We zullen dus moeten afwachten of we een functioneel koude winter zullen hebben, met mijn lievelingstijdverdrijf in de winter: sleeën. Ik hoop het maar, brrrr!

Labels: , , , ,