Hardlopen is crisisproof

A while ago blogger Suzanne wrote about running blogs and that they are very popular in The Netherlands these days (it's in Dutch and you can read it here) and I agree that a lot of blogs are about the subject running. Of course I think I have a theory: to me it stands out that people like doing sports where you can train yourself.
Not only are there a lot of people running, but the groups of people participating in cycle racing are growing and nowadays you even see women doing it. Whether it is a hardcore excersice in the woods, mountainbiking or swimming... your name it and it is emerging. This kind of training coincides with the crisis: people apparently like to take up sports themselves without having to pay a large amount of money for a gym membership. I even hear people talking about the exercises you can do at home, in front of your TV, or doing a lap of exercises around the house training every muscle in their belly or arms.

Well, I am the lazy kind of person. But in the end I have been exercising ever since I was 7 years old. I started with jazz-ballet, did this up until I was 28 and along the ride I did horseback riding, yoga and ballroom dancing. Right now I have this routine of tapdance, yoga and ballroom dancing and I think I will stick with it for a long time. But now it's summer and I can relax a little: all dancing schools are closed and I don't particulary look forward standing on my head with this heat during yoga (unless it's a morning of yoga on the beach, then I'm in!). As you can see my routine involves 3 different sports of which tapdance and (power)yoga are the hardest. I do all my lessons at schools/gyms. Next to lessons I will only sweat during a dance-off in my local bar/disco, a walk in the woods, or swimming a bit (actually only to cool off a bit). So doing something on my own: it's not for me. I don't like to make running schedules or to listen to Flamish Evy Gruyaert who supports you through your headphones while running. I am just not the person who can motivate herself doing any running or another sport without a coach or trainer. Anyway I do think it's a cool phenomenon: people are doing something on their own and really dive into a new sport to learn all about it. It makes me happy to see people are really into something and that they are training their bodies and are trying to live healthy. I hope they will persevere, just like I do with by following lessons and doing so since I was seven.

Are you into sports? If you are, what sports?

****************************************************

Een tijdje terug schreef blogger Suzanne er al over dat de Hardloopblogs als paddestoelen uit de
grond schieten (lees haar stuk hier) en ik beaam dat er veel blogs tegenwoordig over hardlopen gaan. En ik denk er mijn theorie over uit te kunnen storten: het valt me op dat alle sporten waar mensen zelf voor kunnen gaan trainen ineens immens populair zijn.
Niet alleen zijn er veel joggers te vinden, maar worden de groepen wielrenners alsmaar groter en komen er zelfs meer dames bij kijken. Een of andere hardcore training volhouden in de bossen slingerend van toestel naar toestel, mountainbiken, zelf zwemmen... you name it of het is in opkomst. Valt deze vorm van trainen inmiddels samen met de crisis: mensen gaan blijkbaar liever zelf sporten, zonder daar een vet sportschoolabonnement voor af te moeten sluiten. Ik hoor ook steeds meer praten over de trainingen die je thuis kunt doen, eventueel voor de buis, of een eigen rondje met oefeningen waarbij men ook rondom het huis bezig is met de buikspieren en armspieren trainen.

Nu ben ik lui aangelegd. Je zou het niet zeggen, want ik sport al non-stop sinds mijn 7e. Ik begon met jazz-ballet, bleef dit doen tot mijn 28e en deed ernaast nog aan paardrijden, yoga en stijldansen. Inmiddels heb ik een rondje van tapdance, yoga en stijldansen en houd het voorlopig hier bij. Maar ik mag de teugels laten vieren in de zomer: de dansscholen zijn gesloten en ik vind het te warm om op mijn hoofd te gaan staan bij de yoga (tenzij ik her en der een ochtendje strandyoga inplan, daar heb ik wel altijd zin in). Maar doorgaans heb ik dus drie keer in de week een sportmomentje waarvan vooral de tapdance en (power)yoga het zwaarst zijn. Al mijn lessen zijn aangesloten bij een school; de dansscholen en de yogaschool. Naast lessen wil ik me alleen in het zweet werken bij een dance-off in de plaatselijke kroeg/disco, een wandelingetje maken door de bossen of een rondje zwemmen (alleen om af te koelen van de hitte). Aan mij is het uit mijzelf iets bereiken dus niet besteed en kan ik me helemaal niet uitleven met zelfgemaakte schemaatjes of een Vlaamse Evy Gruyaert die me aanmoedigt via mijn koptelefoon. Hoe dan ook vind ik het wél een leuk fenomeen: mensen ondernemen weer zelf iets en laten zich niet klakkeloos vertellen wat goed voor ze is, maar ze verdiepen zich nu zelf in een sport. Ik vind het leuk om te zien dat ze zich erin kunnen verliezen, dat ze proberen hun lichamen te trainen en zo gezond mogelijk te leven (of gezonder). Ik hoop dat men dit lang zal volhouden, net als ik tevreden ben met de lessen die ik volg en volhoud sinds mijn zevende.

Doe jij ook aan een sport? En welke?

First picture
Second picture

Labels: ,